Kebanyakan produk yang tidak
berjaya adalah disebabkan tiada kajian pasaran dibuat mengenai produk yang
ingin dijual. Ianya adalah sama dalam perniagaan online atau offline. Faktor
yang membawa kejayaan adalah permintaan dan penawaran terhadap sesuatu produk.
Pastikan anda membuat kajian terdahulu sebelum memulakan sesuatu perniagaan.
Jangan salahkan orang lain jika
perniagaan gagal kerana anda tidak merancang dan membuat kajian terlebih dahulu
sebelum memulakan perniagaan. Selagi ada permintaan anda akan berjaya. Ia
seolah-olah anda menjual air mineral di bandar yang berada di padang pasir.
Mereka mahukan air, jadi mereka akan beli air dari anda.
Untuk
berniaga ianya mudah. Tapi untuk berjaya anda memerlukan perancangan terlebih
dahulu. Mungkin ada yang mengatakan dia boleh jual aiskrim kepada orang eskimo.
Tidak ada masalah untuk jual apa pun. Namun sebanyak mana yang mampu dijual
jika tiada permintaan? Anda mungkin boleh menjualnya sekali tetapi orang takkan
membelinya berkali-kali.
Objektif-objektif kajian ini
ialah seperti berikut:
• Mengenalpasti potensi pasaran
bagi produk yang ingin dipasarkan.
• Mengkaji dan menilai pasaran
produk di pasaran negara ini.
• Mengkaji dan menilai sasaran
pasaran semasa produk tempatan.
• Mengkaji dan menilai
produk-produk yang dikeluarkan oleh pengusaha-pengusaha.
•
Mencadangkan produk-produk yang berpotensi bagi pasaran tempatan.
SELAMAT MEMBORONG KE CHINA.
============================================
Dazra Ventures & Consultancy (002302801-U)
Mobile: 017 847 8843
Facebook.com/JomBorongTerusDariSumber
Instagram: @dazraventures
Twitter: JomBorongTerus
Facebook.com/JomBorongTerusDariSumber
Instagram: @dazraventures
Twitter: JomBorongTerus
www.dazra.my
No comments:
Post a Comment